Afdækning af undervisningsmiljøet
Undervisningsmiljøundersøgelsen er gennemført i september 2024. Undersøgelsen er gennemført via et elektronisk spørgeskema i værktøjet DEFGO. Der er gennemført to forskellige undersøgelser. De yngste har besvaret 40 spørgsmål og skolens ældste elever har besvaret 60 forskellige spørgsmål vedrørende deres trivsel og det fysisk-, psykisk- og æstetisk undervisningsmiljø. Spørgsmålene er hentet fra Undervisningsministeriets spørgeramme i trivsel.dk.

I a-afdelingen deltog 129 elever fra 2. – 4. årgang i afdækningen.
I b-afdelingen deltog 263 elever fra 5. – 10. årgang i afdækningen.

Undersøgelsen var anonym og eleverne har svaret via et automatisk genereret unikt brugernavn og password. Der har været afsat tid i undervisningen til at gennemføre undersøgelsen.

Kortlægningen og det videre arbejde med undersøgelsernes resultater er aftalt mellem skolens ledelse og skolens arbejdsmiljørepræsentanter.

Analyse
Der udarbejdes totalrapporter på henholdsvis afdelingsniveau og klasseniveau.
Besvarelserneer gennemgået i AMO med henblik på at finde fællestræk indenfor de to afdelinger samt udpege tendenser og fælles indsatsområder på skoleniveau/afdelingsniveau.
I klasseteamene gennemgås besvarelserne ligeledes med henblik på at finde fællestræk.

Handleplan
Klassebesvarelserne er gennemgået og gennemarbejdet på klasseteammøder. Hvert team finder 2 fokusområder i egen klasse. Her foretages om nødvendigt yderligere afdækning sammen med klassens elever, ligesom der drøftes eventuelle tiltag.
Klasseteamene orienterer afdelingsleder om de valgte fokusområder og tiltag.
AMO orienterer på pædagogisk råd om undersøgelsens overordnede resultater og udvalgte fokusområder på skoleniveau.

Evaluering
Processen og værktøjet evalueres på pædagogisk rådsmøde.
Det er muligt løbende at gennemføre opfølgende afdækning på klasseniveau.

Undersøgelsernes resultater
På afdelingsniveau har vi udpeget de vigtigste tendenser i rapporterne.
I a-afdelingen giver eleverne generelt udtryk for, at
– de er glade for deres skole
– de er glade for deres egne klasser
– de er glade for deres lærere
– lærerne er gode til at hjælpe dem
– de er gode til at hjælpe hinanden
– de ikke bliver drillet, så de bliver kede af det
– være glade for pauserne
– de andre i klassen kan lide dem
– deres klasselokale er rart at være i
– der er rent på skolen
– lugten er fin
– lyset er fint
– det er let at høre læreren
– de er tilfredse med udeområderne.
Her er det naturligvis vigtigt at være opmærksom på, at enkelte elevers besvarelser følger ikke den generelle tendens.

Undersøgelsen viser også nogle områder, hvor der kan være udfordringer. Der gives blandt en del af eleverne udtryk for, at
1. de ikke særlig tit er med til at bestemme, hvad de skal lave i timerne
2. de nogle gange bliver forstyrret af larm i timerne
3. toiletterne ikke altid er rene
Handleplan på afdelingsniveau:
Ad. 1              Elevinddragelse tages op på afdelingsmøde i foråret
Ad. 2              Med afsæt i oplæg af Rasmus Alenkær drøfter vi på en pædagogisk eftermiddag i november,
                      hvorledes der konkret arbejdes med det pædagogiske værtskab i de enkelte klasser
Ad.3               I løbet af skoleåret 2024/2025 vil vi etablere yderligere 3 toiletter i det gule/hvide hus.
                      På møde i a-afdelingen drøftes problematikken med drenge, der kommer til at tisse ved siden
                      af eller på brættet. Efterfølgende tages emnet op på de enkelte klasser i a-afdelingen
                      Den daglige rengøring på toiletterne i a-afdelingen er allerede udvidet til at foregå 2 gange
                      om dagen.
                      Teknisk afdeling følger op på rengøringen af toiletterne ved rundering og justerer tiltagene
                      løbende.

I b-afdelingen giver eleverne generelt udtryk for, at
– de er glade for skolen
– de er glade for deres klasse
– de er glade for pauserne
– de fleste klassekammeraterne er venlige og hjælpsomme
– de prøver at forstå deres kammerater
– de ikke er ensomme i skolen
– de føler sig trygge
– de hører til på skolen
– de ikke er blevet mobbet
– de ikke selv har mobbet
– det er let at høre hvad lærerne siger
Her er det naturligvis vigtigt at være opmærksom på, at enkelte elevers besvarelser ikke følger den generelle tendens.

Undersøgelsen viser også her, at der på visse områder kan være udfordringer. Blandet andet giver en del elever udtryk for, at
1. de kun en gang imellem eller sjældent er med til at bestemme, hvad de arbejder med i klassen
2. undervisningen en gang imellem er kedelig
3. de ikke altid selv formår at bidrage aktive til at det bliver spændende
Handleplan på afdelingsniveau:
Ad. 1              Elevinddragelse tages op på afdelingsmøde i foråret
                      Elevinddragelse tages op som emne i de ældste elevers elevråd
                      Vi har en forventning om, at det er læreren der har det nødvendige overblik over hvilke mål
                      der skal arbejdes med på årgangene.
Ad. 2 og 3       Vi ved, at ordet kedelig varierer fra elev til elev og kan dække over mange ting, alt fra
                      uinteressant til svært.
                      Derfor drøftes emnet på klasserne og herunder hvordan man selv kan bidrage til at den bliver
                      spændende.
                      Vi bedriver ikke underholdning men undervisning. Heri indgår også øvelser og gentagelser af
                      mindre interessante emner for den enkelte. Arbejdet med undervisningsmiljøet og elevernes trivsel er en fortløbende proces, der strækker sig langt ud over denne afdækning og tager udgangspunkt i skolens værdier; engagement, trivsel og faglighed.